Články

Kůže, textil, nebo nic?

IMG 0268Kůže , textil....nebo nic:) několikátá verze článku o motooblečení....

Kůže, nebo textil, diskuze, na kterou se každoročně zakládá 1000x téma v různých obměnách, co je vlastně lepší volba. Nečekejte rozbor materiálu, nebo odborné pasáže s technickými detaily ze stránek výrobců ...tímto a podrobnějším směrem již několik článku poměrně obsáhle zpracoval již Scalla, nebo kdo z Vás se pohybuje na stránkách m.cz, se možná dostal k sérii článků od Dušan Hájek alias Seikos.

Kůže

cf583b9b 237e 4f9a 98f7 d52a0c04d6e7V mém případě půjde jen o průřez a pohled posledních 10 let, co jsem začal jezdit na motorce. Většina “recenzi” na uvedené modely oblečení již není , až na výjimky v nabídce výrobců motoobleceni a e-shopu. 

Co je prvotním impulzem k tomu, aby si člověk vybral kůži, textil, nebo vzal jen helmu a jel....pohled začátečníka se ubírá poměrně stejným směrem jako je tomu v případě motorky....věc se musí líbit, splnit určitou barevnou představu. Další a významný prvek je cena. Pořízení nového kompletu bylo a je poměrně nákladná záležitost. Až v posledních letech se objevily značky jako MBW, nebo XRC které nabízejí nové  kožené komplety v částkách do 10t Kč  Z vlastní zkušenosti a  v rámci oboru, v kterém se pohybuji (výroba oděvu ) a možnosti mít věci obou značek v opravě,  nejde o výrobky pohybující se v popředí aspoň mého zájmu . Další možností je nechat si komplet ušít. Existuje několik variant. Je třeba si uvědomit , že tuzemská výroba sebou nese vyšší náklady  na výrobu, a s tím je spojena i cena. Proto komplet od PSI se dá zakázkou zakoupit od cca 30t i když holá výrobní cena nepřesáhne 10t Kč . Vzhledem k tomu, ze firma se věnuje výrobě již 30 let jde o špičku v tuzemském měřítku .

U 4sr výroba probíhá v Pákistánu. Lze tedy snížit náklady a cena kombinezy je v současné době cca od 20t Kč . Má osobní zkušenost s výrobou 2 dilné kožené kombinezy vlastní design a výroba  v Pákistánu je poměrně se slušným výsledkem a spokojeností  zadavatele . Celková částka 9500.- i s dopravou. 

Další z nových “výrobců “ nebo zprostředkovatelů výroby zakázkových kožených kombinez je firma TTrace. V částce 21t lze objednat výrobu na míru, vlastní design a potisk dle individuálního přání . Pravděpodobně i zde se jedna o výrobu mimo území ČR a více osobních zkušeností budu mít po osobní návštěvě začátkem února 2020. Veškeré možnosti nákupu  závisí samozřejmě na typu postavy. Přece jen , konfekce v širším měřítku je vždy dostupnější , pokud se daný výrobce tímto odstupňováním řídí....

Ale již k historii....první motorka, Shadow600 mě naštěstí nepřinutila svým zařazením a stylem k  pořízení ničeho jiného než textilní bundy 4sr RTX-01, nákupní cena 3990.- příjemný model s kompletní vnitřní termovložkou. Možnost stahovací  pásků v pase a na rukavech , reflexní proužky 3M , neoprenový límec , 2 vnitřní a 2 vnější kapsy, krátký zip na sepnutí s kalhotami. 

Velice pohodlná , používána s textilnimi kalhotami Nazran. Jediná nevýhoda při pohybu na motorce zachytávání se o pásky na rukavech a jejich povolování. V současné době ještě lze sehnat za 2150.- v několika eshopech . Bunda přestala i menší pád v rychlosti kolem 10km/h.  Celková spokojenost 90%

IMG 0191Další v řadě a opět 4sr komplet bunda Roadster Gold a kalhoty Naked shine ....

Jednoznačně nejlepší cestovní komplet který jsem v té době vlastnil. Bunda robustní kůže s kompletní termovložkou, obvodovy krátký /dlouhý zip na spojení s kalhotami 2x vnější a 1x vnitřní  kapsa . Kalhoty s nohavicemi přes boty, 2x kapsa. Velice pohodlné, v podstatě až do cca 5st  nebylo potřeba krom základního funkčního prádla vrstvit. Nájezd na sestavu cca 70t km , pořizovací cena 9500.- spokojenost 100% Bunda i kalhoty jsou stále v nabídce některých e-shopu a bazaru.

IMG 0201Po dobrých  zkušenostech s firmou 4sr jsem dostal dárek k Vánocům od ženy, a to v podobě poukazů na kompletní výbavu od RST. V té době se teprve dostávala do podvědomí veřejnosti a to i velice příznivou cenou. 2 dílnou kombinezu TractechEvo , rukavice a boty za částku 18500.-

Koupeno ve firmě Outdoor Liberec. I přes ubezpečení prodavače, že firma reklamace okamžitě mění za jiný kus se toto stalo pouze 1x a to u rukavic.

Nejdříve první dojem....samotná kombineza velice dobře sedla  už při prvním vyzkoušení, pokud jste konfekční velikost, nemáte problém v žádné partii, decentní perforace na přední části bundy a stehnech u kalhot zajistí dobrou ventilaci. Bunda je vybavena integrovaným pateřovým chráničem a vnitřní termo vestou ale bez rukávu. 2x vnější kapsa, 1x vnitrni na zip. K samotnému povolení kůže a k “natvarování” na postavu došlo již při denním používání do 14 dnů. Boty i rukavice to samé, pohodlné bez jakékoliv výtky. 

K prvnímu “problému” došlo po 14 dnech u rukavic, odpadl gumový chránič na kloubu prstu. Po návštěvě prodejny klasická 30 dennireklamace, vyřízena včas. K opětovnému a stejnému poškození došlo po měsíci, tentokrat proběhla výměna okamžitě, jelikož naštěstí byla k dispozici stejná velikost. Třetí pár, kde se stala opět stejná věc jsem již neměl energii reklamovat a rukavice dojezdil. Nájezd cca 25t km, tzn. zhruba 1,5 sezóny. Závady - upadlý chránič kloubu, díra na prstua dlani vzniklá opotřebením. Vybledlá barva na manžetě rukavice. 

IMG 2299U kombinézy došlo poměrně rychle k otěru nápisů, začala se párat vnitřní podšívka a u kalhot na zadní části napojovaný steh. U kalhot standardní reklamace v délce 18 dní. Po nějaké komunikaci s majitelem zastoupeni RST F. Vágnerem došlo k osobnímu setkání a posouzení stavu kompletu. Popravdě , dozvědět se ze RST má celkový objem reklamací  pod 2% a ze komplet je již opotřebován a měl jsem si vybrat něco z “cestovnější” řady nebylo úplně to co jsem čekal. Nicméně kombineza kompletně opravena a na cestu jsem dostal katalog a samolepky :)

IMG 0204V druhém roce používání došlo k pádu v cca 20km/h při tréninku zatáčení v motoškole a kupodivu největší problém a naražená žebra způsobil integrovaný páteřák na jehož hranu jsem zády dopadl. Pádem byla poškozena i část předloktí, fotografie výše.

Ještě před 2 roky, když jsem uvažoval o nákupu jednodilné kombinezy jsem si model RST vyzkoušel , nicméně pocit po 5 letech od posledního nákupu a i pohodlí při zkoušení rozhodlo že nebudu opakovat. Kombineza TractechEvo po vyčištění darována .....spokojenost 70%

IMG 0148Poslední v řadě bylo dlouhé rozhodování jakou značku zvolit. Vzhledem k faktu, že jsem schopen po 2 sezonách “zlikvidovat “ oblečení jsem nebyl nakloněn nákupu v řádech desítek tisíc, ač lákadlo nechat si ušít vlastní design bylo velké .....nakonec rozhodl dobrý pocit z nákupu u firmy zadrelvalec.cz sídlící v Mladé Boleslavi což jsem měl při svých cestách do Liberce na trase. Zrovna v té době měli v nabídce Spidi Track Wind v mévelikosti. Nečekal jsem, po zkušenostech s jednodilnou kombi od RST, že budu po obléknutí tak dokonale spokojený. Ta kombinéza byla úplně jiný “level”. Skvělý střih, podpořený streč panely ve správných oblastech, perforace hrudi a stehen spolu s větracími “průduchy “ v oblasti ramen a zad vytváří dokonalý pocit z jízdy v letních měsících a “peklo” pro dny s  20stupni a méně . Nicméně po zakoupení bundy od Scott a kvalitním temopradlem lze jezdit i kolem 6 stupňů. Kombinezu lze vybavit vkládacím páteřovým a i hrudním chráničem a do prostoru hrbu vložit cca 3l vak s nápojem. Vnitřní podšívka je plně vyjímatelná pro praní.

Samotná kombinéza vydržela 2 sezóny, cca 30t km, asi 2 pády na okruhu Vysoké Mýto. Samozřejmě větší nevýhoda jsou perforované části. Jejich plocha je při oblékání více namáhaná a dochází k postupnému opotřebení, což nelze nijak eliminovat. Nákupní cena 7000.- spokojenost 100%

Textil

IMG 2138V současné době neuvažuji o jiném oblečení než je  jednodílná kombinéza. Pro chladnější počasí prádlo windstoppera do deště komplet od Scott. Samozřejmě výhody letního textilu jsem si vyzkoušel také. Objevil jsem na stránkách m.cz bazarové kevlarové jeans od PSI. Již dříve jsem měl  kevlarové jeans od 4sr, které jsem ovšem pro shodnostpostav předal synovi přítelkyně. Ten v té době začínal na A1. Vybraný PSI model jsem již u výrobce již nenašel, ovšem neopotřebovaný stav a hezký vzhled mě přinutil vyzkoušet. Celkový střih není špatný, koleni chrániče jsou nastavitelné a nemají tendenci umístěním a vnitřním materiálem kapsy nohy “zapotit” jak tomu bylo u 4sr. Jediné co mají oba modely shodné je absence kevlar streče v kroku, který neumožní přirozeně “zapadnout za nádrž , což jsem si dodělal a v současné době je používám na občasné cesty po městě. Nákupní cena 1500.- spokojenost 90%. Spolu s letní textilní bundou od Dainese, která má kompletní zadní část z prodyšné síťoviny, klasické ramenní i loketní chrániče, obvodový zip na sepnuti s kalhotami. Nicméně stupeň ochrany při případném pádui přes uváděný certifikát chráničů nevidím jako příliš vysoký. Bundu pro rozdílné značky nespojím a je velice “lehká “.

Integrální přilby

...Scorpion exo1000 rpm byla na svou dobu velice pohodlná , zajímavý design, po padu a obouchání helmy o obrubnik vyřazena , nákupní cena 5000.- spokojenost 90% 

IMG 0370Další v řadě byl bazarový nákup Schuberth S1 v zánovním stavu. Nejvíce tichá  helma co jsem kdy měl, robustní design, kompletně vyjímatelná výstelka, zapínání DD kroužky . V podstatě jsem ji odložil pro vymačkanost a nerentabilitu nákupu náhradních dílů po 4 letech....nákupní cena 3500.- spokojenost 100%

IMG 3445Další v řadě a v podstatě “nouzovka” než si vyberu jinou byla Cassida, integrální přilba , již  nejmenovaný bývalý závodník a pořadatel kurzů bezpečně na motorce ve svém videoblogu na YouTube označil jako “nejlepší přilba kterou měl ve své závodní kariéře na hlavě” tím ovšem netvrdím , ze šlo o tento model. Absolutně špatná svým zpracováním , velice rychle se vymačkala, prodejce ani neumožnil při nabídce složení plné ceny projížďku na motorce, tzn příjemný pocit že “padne” se po 3t km změnil v horor. Foukalo do ní snad ze všech stran při pohybu hlavou, jediná drobná záchrana bylo používání kukly a chráničů uší. Pořizovací cena 4900.- spokojenost 10%.

IMG 0369Nahrazena po 7t km Shark Vision R .....Vision R , helma kterou jsem používal cca 25t km také není i přes avizované rozšíření panoramatického  pohledu do stran ničím zvláštní . Ventilační otvory neposkytují přílišný komfort a zapínání helmy klasickou sponou už mi také nevyhovuje. Možnost vyndani vycpavek pro komfortnější použití sluneční clony a brýlí jsem také nevyužíval. Poměrně rychle se odřel spodní obvodovy  límec a po přesunutí samolepicí základny pro interkom se odloupla i část nějaké vrchní části lakování. Nákupní cena nové příjemných 3200.- spokojenost 70%

Vybrat si oblečení a doplňky není jednoduchá věc, provozovat motocykl a věci s tím spojené je velice nákladná záležitost. Zvlášť když někteří z nás jezdí i závody na  okruhu , nebo cestují po světě . Opotřebení proto bude vždy individuální záležitost spojená s mnoha proměnnými .

Právě  proto je otázka kůže, textil .....nebo nic , v zásadě nezodpověditelná. 

{jcomments on}