Články

Garmin ZUMO 590

zumoPo deseti letech prakticky bezproblémového soužití s navigací Garmin Zumo 550 jsem usoudil, že je čas na upgrade. Starý přístroj sice funguje bez problémů, ale přeci jen už je jeho morální zastaralost znát. V prvé řadě je to velikost paměti. Přístroj vznikl v době, kdy 2 GB paměti bylo hodně. A to i na SD kartě. Přístroj tedy nepodporuje karty s větší kapacitou. Sice s nimi pracuje (záleží na výrobci), ale nedokáže je využít. Také výpočetní výkon je po deseti letech o kus dál.

Pokud jde o Zumo, cítil jsem se být vcelku pokročilým uživatelem. Nestávalo se příliš často, že bych bloudil a s navigací jsem se vždy domluvil, věděl jsem, kde který soubor je a k čemu je. Nečekal jsem tedy potíže, protože 590 je přece taky Garmin. Nemohl jsem se mýlit více. Proto se chvíli budu věnovat rozdílům mezi oběma navigacemi.

Zumo 550 byl, slovy Garminu „výsledek experimentu, kdy bylo motorkářům umožněno vyvinout vlastní motocyklovou navigaci“. To v praxi vyústilo v jednoduchou, intuitivní a snadno ovladatelnou navigaci, jejíž velké ovládací prvky byly přizpůsobeny práci v rukavicích. Z pohledu motorkáře jednoduchá, snadno ovladatelná navigace.

61914Zumo 590 je dozajista chytřejší, rychlejší, má větší paměť, ale také složitější. Pro ilustraci výběr uložené trasy. 

Zumo 550: “Kam vést/oblíbené/Trasy.” - Intuitivní volba.

Zumo 590: “Aplikace/Plánovač trasy” - Nechci přeci trasu plánovat.Chci ji pouze otevřít.

Je to matoucí, protože Zumo 590 má taky položku menu "Kam vést”. Ale tam lze volit pouze z Adres, Měst, čerpacích stanic apod.

Další příklad. Zadání objížďky v Zumu 550 znamená zmáčknout při aktivní trase “Přerušení/Objížďka”. Navigace napočte novou trasu.

Na Zumu 590 to znamená zmáčknout “Menu/změnit trasu/objížďka”.

Další problém, se kterým jsem na Zumu 590 bojoval, byly trasové body. V Zumu 550 je trasový bod jednoduše trasový bod. Tečka na mapě, přes kterou vede vaše trasa. Když bod minete, Zumo 550 pokračuje po trase dál. Myslím, že jde nastavit, zda chci body projíždět za každou cenu (nechci). Jednoduché.

Když jsem statečně vyrazil na první výlet se Zumem 590, motal jsem se krajinou jak idiot a nakonec jsem byl rád, že jsem vůbec dojel do cíle, protože plánovanou trasu se mi dodržet nepodařilo. Když mi psali uživatelé Zuma 390, že je to navigace na dvě věci a jak je to tahá po Kotěhůlkách, nevěřil jsem jim. Dokud jsem to nezažil na vlastní kůži. Problém ovšem není v navigaci, jako v neznalosti.

Co s tím? To, co jsem měl udělat s novou navigací dávno. Importovat si trasu, kterou dobře znám a vyzkoušet, kam mě navigace povede. První pokus skončil naprosto tragicky a prakticky bych jel jinam, než bych chtěl, už na druhé křižovatce od garáže. Navigaci jsem vypnul a jel si vyvětrat hlavu. Po návratu porada se strejdou Googlem, která vyústila v následující poznatek:

18394Zumo 590 nezná trasový bod (waypoint) ve smyslu toho, jak byl myšlen v Zumu 550. Waypoint v Zumu 590 je totiž posvátný. Waypoint v Zumu 590 musíte projet za každou cenu. Což je dozajista přínosné na Rallye Dakar nebo při motoorientační soutěži. Nikoli pro mě. Když minu trasový bod z důvodu objížďky, chci pokračovat po trase dál a ne se vracet na průjezdní bod, který jsem objel. Nicméně podle Garminu zná Zumo 590 kromě trasových bodů (waypoint) také lomové body (shaping point).

18051A jak už asi tušíte, shaping point se chová podobně, jako waypoint v Zumu 550. Shaping point je něco jako „dolaďovací bod“, kterým si upravíte trasu mezi výchozím waypointem a cílovým waypointem B tak, aby vedla, kudy chcete (třeba zatáčkami).

95962Další den, další pokus. Do trasy z předešlého dne dávám několik nesmyslných shaping points mimo trasu. Změna waypoint/shaping point není složitá. V PC je to vlastně jen kliknutí myší. V navigaci tapnutí prstem. První shaping point zkouším přeskočit i za jízdy. Menu/skip. Funguje to. Snadno přístupné, snadno zruším bod, kam nechci jet. Odbočku k dalšímu bodu záměrně míjím. Navigace přepočte trasu s odbočením na nejbližší křižovatce, kterou také záměrně míjím. Navigace neprudí, přepočte trasu a nechává bod za námi. Takhle chci, aby se to chovalo.

Na problém jsem také narazil, když jsem pustil navigaci v půlce trasy. Jedu na výlet, zastavím na oběd. Pokud jsem nechal navigaci v držáku, nic se neděje. Rozjedu se a pokračuji dál po plánované trase. Když jsem navigaci vycvakl z držáku, zeptalo se mě Zumo 550, zda se má vypnout nebo zůstat běžet na baterii. Po opětovném zapnutí Zumo 550 chvíli šramtalo, dosadilo si mou aktuální pozici na trase a navigovalo dál. Zumo 590 se neustále dožaduje zadání dalšího cílového bodu. Přiznám se, že tuhle pasáž opravdu nechápu. Dosud jsem taky nenašel, zda je to volitelná vlastnost nebo vývojáři jen něco hulili. Dá se s tím žít, lze se naučit, co s tím (bude popsáno dále), ale smysl mi uniká. Za mě pouze zbytečný opruz navíc.

Zumo 550 běželo na baterii s rozsvíceným displejem. Navigace měla jedno schéma napájení pro baterii a druhé pro držák. Pro baterii šlo nastavit nižší jas, takže oběd nebyl problém a vlastně nikdy jsem se do krize s vybitou baterií nedostal. Zumo 590 lze uspat nebo možná přesněji řečeno vypnout displej. Tím pádem zůstane trasa aktivní, není potřeba zadávat cílový bod, stačí nacvaknout do držáku a jet. Ano, není to ideální řešení, ale zatím jediné, na které jsem přišel.

Další negativum Zuma 590 jsou rozměry a hmotnost. Osobně s tím problém nemám, protože používám držák od Touratechu na řídítka. Pro některé způsoby instalace však již může být hmotnost navigace 375 gramů problém. Stejně tak pro RAM mounts, který je součástí baleních. Toto uchycení mi připadalo chabé již se Zumem 550. Zumo 590 bych neměl odvahu takto vozit. Rozměry – ty vyplývají z povahy věci. Zumo 590 má větší displej, než 550.

Asi poslední nedostatek je obsah balení. Součástí balení Zuma 550 byl obal na navigaci. Zumo 590 jej nemá. Musíte si jej dokoupit.

Jednou z hlavních výhod Zuma 590 je displej transreflexního typu. Tento typ displeje využívá okolní světlo pro zvýšení jasu. Světlo, dopadající na displej je odráženo zpět k uživateli pomocí speciální odrazné vrstvy, přičemž tato vrstva umožňuje podsvícení pro noční režim. Diplej na Zumu 550 nebyl špatný, ale tenhle je lepší.

6635Přístroj lze také nastavit do svislé polohy. To je další, nezanedbatelná výhoda, ale ne každá motorka to umožní. Napoprvé jsem jej, ze zvyku, namontoval „naplacato“. V zimě jsem jej naistaloval na výšku a tento způsob uchycení  byl vážně lepší. Máte k dispozici delší výřez mapy s trasou, aniž by bylo potřeba zoomovat nebo posouvat mapu.  Avšak na BMW R1200R mi instalace na výšku zakrývala polovinu budíků a to mě zase štvalo. Takže zpět. Slovy Švejka: „Po úhybných manévrech jsme se zakopali v předem připravených pozicích.“

40007Zumo 590 nabízí také jistou míru customizace. Na displeji s mapou je možné zobrazit až pět informačních polí, přičemž u čtyřech z nich lze uživatelsky volit jejich obsah - časy příjezdů, průjezdů přes body, vzdálenosti, nadmořskou výšku nebo zbývající dojezd na benzín v nádrži, západ slunce apod. Blbosti, které potěší.

Interní paměť navigace má velikost 16 GB, což je oproti 2 GB u Zuma 550 opravdu dost (mapa Evropy má něco přes 5 GB). Navigace umožňuje vložit paměťovou kartu až 32 GB.

zumo ventilekNavigaci je také možné spárovat s bezdrátovými snímači tlaku v kolech. Vysílač je integrován v čepičce, která se na ventilek pouze našroubuje. Čepičky zatím nemám a nejsem si jist, zda je mít budu ze dvou důvodů:

  1. Cena – jedna čepička stojí kolem 2300 kč. 
  2. Hmotnost. Čepičky za jízdy docela zatěžují ventilky. Proto se nedoporučuje je montovat na klasické, gumové bezdušáky, ale na kovové, ideálně zahnuté ventilky.

curvyRoad1Změnou je také způsob výpočtu trasy. Zumo 550 umělo spočítat trasu nejrychlejší nebo nejkratší. Zumo 590 přidává také funkci „zatáčkovitá trasa“. Tedy trasu z bodu A do bodu B, ani nejrychlejší, ani nejkratší, ale trasu s největším počtem zatáček. Pokud je to možné, nabídne vám až tři varianty. Pokus jsem zatím udělal jen jeden a podobně jako u všech automatizovaných procedurách na zařízeních tohoto typu, výsledky nejsou úplně stoprocentní. Asi to bude vypadat jinak v alpách, kdy máte na výběr jednu cestu údolím a druhou se serpentinami přes kopec.

curvyRoad2V českých podmínkách to vybírá zatáčky stylem „čím více pruhů, tím více Adidas“. Takže na mé testovací trase, v rámci „nejvíce zatáček“ navigace vymyslela trasu kolem rybníčku na náměstí. Tohle by mě fakt nenapadlo, nehledě na to, že to nejsou žádné zatáčky, ale křižovatky (i když technicky vzato, když odbočujete na křižovatce, vlastně zatáčíte). Tedy zážitek nula. Nicméně funkci nezavrhuji. Třeba se někdy bude hodit a možná ji ostatní uživatelé využívají více.

Do podobné kategorie patří také funkce „Okružní jízda“. Vypotácíte se ráno z penzionu, protřete oko a řeknete si: „Dneska jedu 300 km.“ Do navigace zadáte okruh 300 km a necháte ji spočítat trasu, abyste se po cestě někudy vrátili do výchozího postavení a ujeli při tom právě těch 300 km. Pochopitelně, navigace zohlední nastavenou metodu výpočtu trasy, takže to klidně může být 300 zatáčkovitých kilometrů. Opět funkce, která není mojí prioritou, i když takové cestování do neznáma také může být docela zábavné.

204084Garmin se také snaží propojit dosavadní offline navigace s online světem. Do mobilního telefonu si můžete nainstalovat bezplatnou aplikaci Smartphone Link. Pomocí této aplikace je možné v navigaci zobrazovat data v souvislosti s plánovanou trasou, jako je dopravní zpravodajství, počasí nebo radary. 

57515Dopravní zpravodajství je zdarma a nahrazuje původní příjem TMC zpráv.

59574

229588Rozšířená služba počasí je za malý, jednorázový poplatek. Varování před námrazou asi nebude úplně to pravé pro motorkáře, ale třeba silný vítr nebo intenzivní srážky ano. Srážky je také možné zobrazit ve formě animovaných radarových dat na displeji. Kvalita zobrazení odpovídá počasí na www.weather.com, což je pro uživatele radaru CHMI zklamáním.

Poplatek za dopravní radary je roční. Tento balíček jsem si zatím nepořídil.

47436Podobně jako Zumo 550, umožňuje Zumo 590 telefonovat se spárovaným telefonem. Bohužel, ani tato funkcionalita není bez chyb. Bezproblémově fungovala pouze s telefonem na systému Android. Apple sice poměrně striktně omezuje přístup ostatních aplikací k datům a systémovým prostředkům telefonu, ale to není důvod. Přístup do Kontaktů lze pro danou aplikaci povolit a funguje to bez problémů (např. Viber, WhatsApp, blokace obtěžujícíh voláni apod.). Bohužel, Garmin nefunguje. I když v aplikaci SmartLink vidím kontakty správně, v navigaci jako takové se mi zobrazuje pouze tel. číslo. Což jak uznáte, je vcelku na prd.

Pokud patříte mezi masochisty, kteří si za jízdy pouští hudbu do sluchátek (s ohledem na kvalitu), pak vám Zumo 590 nabídne možnost přehrávat jak z připojeného telefonu, tak z USB disku, který připojíte na kabel např. pod sedadlem. Zumo 590 má pro tento účel zvláštní USB konektor.

Závěr by měl vyznít ve prospěch nové navigace. Ale nen to tak jednoznačné. Zumo 590 je bezesporu kvalitní navigace, nicméně nejsem schopen využít její potenciál. Kdyby měla Zumo 550 větší paměť nebo alespoň schopnost číst karty s větší kapacitou, ke štěstí by mi nic nechybělo. I výkon staré navigace mi postačoval. Záměrně nezmiňuji displej. Zumo 590 má displej lepší, ale ten ze Zuma 550 taky nebyl špatný a s čitelností na slunci jsem nikdy problém neměl.

Často se také řeší, zda má smysl externí navigaci vůbec kupovat, když navigovat dnes zvládá každý mobil. To je otázka preferencí. Někomu stačí mobil v kapse a hlasová navigace do sluchátek. Já preferuji pohled na displej. V tomto ohledu mně mobil nestačí. Ani v kapse, ani na tankvaku pod slídou ani v případném držáku na řídítkách. Nevýhodou mobilního telefonu je také jeho přehřívání na slunci.

Kde dedikovaná navigace bezesporu ztrácí, je výpočetní výkon zařízení. Mobilní telefon si s velkou pravděpodobností obměníte mnohem dříve, než drahou navigaci. Přičemž výrobci mobilů přichází s novým a výkonnějším modelem každý rok, zatímco tempo modelové obměny u výrobců navigací je podstatně pomalejší. Na druhou stranu, výborná čitelnost displeje na slunci, odolnost proti horku, dešti, prachu, robustní konstrukce, to vše hovoří pro externí navigaci.

Ideální by ovšem byla kombinace obojího. Bohužel, motocyklový svět je v tomhle tradičně trochu pozadu. Ale integrace výpočetního výkonu mobilních telefonů do palubního infotainmentu je v automobilové branži již vcelku běžná. Prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto si můžete zrcadlit svůj telefon na palubní desce. Na motorkách je to stále spíše rarita. Apple Car Play můžete např. najít na novém Goldwingu nebo Africe 1100. BMW na nových modelech umožňuje propojit mobil s motorkou prostřednictvím své aplikace.

Myslím, že budoucnost leží právě zde. Externí displej, odolný proti vodě, prachu a dobře čitelný na slunci, podporující Apple CarPlay a Android Auto. Zařízení, které díky využití výpočetního výkonu mobilního telefonu bude mít dlouhou morální životnost.

 

 7194  7194
 7194  7194
 7194  7194
 7194  7194
 7194  7194
 7194  7194
 7194  7194

{jcomments on}