Články

Dlouhodobý test VFR 800 VTEC - 130 000 km

VFR800 - 130000 kmMyslel jsem, že nebude o čem psát, protože motorka jezdí, nekazí se, olej nežere, voda se neztrácí, nikde nic nekape. Ale posledních 1500 km se přeci jen něco pokazilo.

První příznaky se projevily na naší jízdě v Rumunsku, kdy na zpáteční cestě motorka za tepla občas po „Ducatím“ zaklepala.

Stále mi vrtalo hlavou, čím by to mohlo být. Klepání nebylo pravidelné. Chvíli ano, pak zase dlouho nic. Z tohoto pohledu vylučuji kliku, ojnice.

Logicky by se dal očekávat problém v rozvodech. Jenže řetězy mají najeto cca 30 tis. km (předchozí vydržely 90 000 km), napínáky necelých 40 000 km (předchozí zadní vydržel 70 000 km, přední jsem měnil v 90 000 km prakticky preventivně). Co by to mohlo být?

VFR800 - 130000 kmSpekuluji o spojkovém koši. Ale ty zvuky nejdou od spojky. Pokusně měním zadní napínák. Ten jde vyměnit snadno a rychle. Dávám tam ten původní přední s najetými 90 000 km. Nic. Ani horší, ani lepší. Nechávám to koňovi a jezdím dál. Klepání je častějí a ostřejší, až není pochyb. Je to přední řada válců. Ale co? Napínák je zánovní, řetěz taky. Zbývají vodítka. Ty jsou z tvrdého plastu. Před 30 000 km nevypadaly nějak opotřebeně. Honda taky nepředepisuje žádný interval pro výměnu. Jen lakonicky doporučuje vyměnit „podle stavu opotřebení“.

Vodítka nemám, záložní napínák ano. Dva dny se odhodlávám k debilní práci, nakonec shazuji nádrž, airbox, odpojuji odpadní hadičku od vstřikování a měním přední napínák. Kupodivu to jde snadno. Nechápu, s čím jsem se posledně tak drbal. Skládám všechno zpátky a netrpělivě startuji. Za studena v pohodě, trošku tišší. Po zkušebním 110 km okruhu stále v pohodě. Takže napínák. Zase.

Tímto opětovně děkuji panu Hondovi. Nahradit bezporuchová kola žetězem, vodítky a kazícími se napínáky, tomu říkám perfektní inovace.

VFR800 - 130000 kmZa své také berou mé dosavadní teorie o tom, jak odchází zadní napínáky. Zadní měl najeto o 20 000 km více než přední a přesto fungoval. Spíše to vypadá na nevyrovnanou kvalitu náhradních dílů. Což je pro mě, v případě Hondy, velké zklamání.

Měl jsem také teorii, jak se poznat vadný napínák. Ta už také neplatí. Víte, jak poznáte vadný napínák. Nijak. Jen tím, že klepe. Ten, který klepal, je pevný, nemá vůli jako původní klepající zadní. A přesto klepe. To jsem si myslel, že mě jen tak něco nepřekvapí.

Dalších pár drobností. V létě 2015 mi začala VFR vcelku fest cukat po přidání plynu. V prvé řadě jsem podezíral svíčky. Už se vcelku blížily své životnosti 60 000 km. Ale zrovna jsem byl na dovolené. Sice nijak daleko, ale chvíli to ještě muselo vydržet.Zkusil jsem alespoň stovkový benzín. Během třetí nádrže se stav rapidně zlepšil. Motorka sice zacukala, ale podstatně méně. Tady už dozajista hrály svou roli svíčky – viz. níže seznam oprav. Na aditivech v benzínu dozajista něco bude. Podotýkám, že pokud je to možné, jezdím na aditivovaný benzín – Ultra 95 od Alberta nebo Optimal 95 od Eurooilu. Proč tyto dva? Jednoduše, že za aditivaci nechtějí nehorázný příplatek, prakticky stojí o cca 0,50 kč více než běžný benzín. Jenže Albert s EO nejsou všude, takže normální 95tka do nádrže taky zapadne. V Rakousku na většině pump prémiové palivo nemají a ačkoli o kvalitě paliv v Německu či Rakousku se vedou řeči hraničící takřka s mystikou, už jsem tam taky nabral „archiv“, po kterém motorka jela, jako bych někoho táhl v závěsu. Takže úsadám v motoru jsem se dozajista také nevyhnul.

VFR800 - 130000 kmPosledních 7 000 km přidávám do paliva VIF. Je to sice pakárna při tankování, ale nese výsledky. Chod motoru se citelně zlepšil. Dříve mi motor pocukával při akceleraci z nižších otáček, teď táhne krásně plynule. Proklamovanou nižší spotřebu jsem nezaznamenal.

Obrácený ventilátor – v dlouhotrvajících vedrech roku 2015 projevil svůj význam. Pochopitelně stání na místě je tragédie. To motorka s bídou udržuje teplotu, prakticky nechladí. Ale stačí se rozjet na cca 30 km/h, aby se výhoda obráceného proudění vzduchu projevila. Za normální jízdy je již přínos neoddiskutovatelný. Žádné tříhodinové běhy ventilátoru při jízdě po rozpálené dálnici.

Problém jsou zácpy v kombinaci s horkem. To se teplota dostává na 109 stupňů a ventilátor pořád běží. Nicméně pořád menší zlo, než když se nemůže motorka uchladit v plné jízdě.

 

Seznam servisních úkonů během posledních 10 000 km

120 917 – Odešla no name žárovka H7 v pravém světlometu. Vydržela 40 787 km. Rekord to sice neční, ale i tak slušný výsledek. Nahrazeno žárovou Osram Night Racer.

122 000 – Výměna svíček. Před cestou na podzimní sraz jsem narychlo vyměnil svíčky. Dobře jsem udělal. Motorka najednou jede úplně jinak. Krásně jde za plynem, necuká.

128 000 – v motorku něco klepe. Není to pravidelné, zaklepe občas při stání na volnoběh, ale je to slyšet. Příčina – vadný přední napínák.

Desky Goldfren na zadním kole brzdí. Nepískají. Jsem zvědav na životnost. Bohužel to vypadá, že opravdu více žerou kotouč. Vzhledem k tomu, v jakém byl stavu, mě to netrápí.

Když už bude mít někdo potřebu jezdit desky Goldfren, pak bych doporučil měnit i s kotoučem, nejlépe taky od Goldfrenu. Cenově to žádné extra terno není. Desky jsou levnější o pár stovek než sintrované Nissiny.

 Ostatní záznamy

{jcomments on}