Články

Avon Storm 3D X-M

Avon Storm 3D X-MDostal jsem chuť vyzkoušet nějakou exotiku. Značka AVON na první pohled evokuje úplně jiné výrobky, než pneumatiky. Ale nenechme se mýlit. Historie značky AVON je dlouhá a bohatá. A navíc její produkty snesou srovnání s ostatními renomovanými výrobci. A možná je i předčí.

 

Historie firmy AVON TIRES sahá až do roku 1902. V roce 1904 již firma vyrábí sériově několik typů automobilových pneumatik. Výroba motocyklových pneumatik pak začala v roce 1911. Firma AVON si brzy získala zákazníky svou kvalitou a tak v roce 1933 začala používat jako originální obutí svých vozů také firma Rolls-Royce. Toto partnerství trvá dodnes.

Historie firmy AVON je však také neoddělitelně spjata s motoristickým sportem. Kdo četl knihu Šťastný František ví, že i on jezdil na AVONech. Není divu, ve své době byla tato firma špička a není náhodou, že v letech 1958 – 1963 vítězí všichni mistři světa na pneumatikách AVON.

V sedmdesátých letech byl AVON jedním z lídrů při vývoji radiální pneumatiky a mezi prvními, kteři tuto pneumatiku uvedli na trh.

AVON však nežije jen historií. Od roku 1988 dodává AVON závodní pneumatiky pro seriál Formule 3000. V roce 1997 došlo k přátelskému převzetí  americkou společností Cooper Tire & Rubber, která patří k největším a především k nejúspěšnějším výrobcům pneumatik na světě. Vyjádřeno čísly, jedná se o čtvrtého největšího výrobce v Severní americe a jedenáctého největšího výrobce na světě. Firma působí ve 155 zemích a zaměstnává 13 000 lidí. AVON tím získal potřebný kapitál a přístup k modernímu vývojovému a konstrukčnímu vybavení.

Do prvovýroby jsou pneumatiky AVON v menším množství dodávány výrobcům exkluzivních značek automobilů (Rolls Royce, Bentley, Aston Martin) nebo výrobcům sportovních speciálů (Morgan, Vanwall, Connaught).

Jak vidět, AVON nejsou žádné béčka. A jak si stojí ve srovnání s ostrou konkurencí na poli sportovně – cestovních pneumatik?

Konstrukčně nijak nezaostávají a prakticky vše, čím se kasá konkurence najdete také v konstrukci těchto pneumatik.
Jsou to především:

A VBDAdvanced Variable Belt Density - Jedná se o technologii bezešvě taženého obvodového pásu z ultra pevných aramidových vláken. Uprostřed pneumatiky jsou vlákna nahuštěna, aby byla zajištěna pevnost, maximální stabilita a životnost. Směrem ke kraji je hustota vláken řidší, aby byla zvýšena styčná plocha pláště a přizpůsobivost k povrchu vozovky (tuhý střed a měkké boky). V čím větším jste náklonu, tím má pneumatika větší styčnou plochu s vozovkou. Tuto technologii mj. používají Pirelli/Metzeler. Původní záměr nahradit tak vícesměsový běhoun se mne však neoslovila.


SBCSpiral Belt Carcass - Ke standardní kostře je dopleten spirálově vinutý pás, jenž tak eliminuje vlnění a shrnování pláště. Tato technologie ještě výrazněji zvládá změny tvaru a následné namáhání pláště při extrémních situacích, jako je například ostrý výjezd ze zatáček, či brzdění. Dělá tak celou pneumatiku pevnější, přesto se však dokonale přizpůsobuje danému povrchu a situaci na vozovce.


EAFEnhanced Aqua Flow - Povrch pneumatiky je flexibilní a spolu s novým systémem vodních drážek umožňuje rychlejší vytlačení vody z vozovky a tím vyšší spolehlivost na mokru.


ATACAdvanced Tread Arc Combination - Tato technologie úzce komunikuje s A-VBD a ještě více zlepšuje elasticitu pneumatiky. Pneumatika se optimálně přizpůsobuje náklonu motocyklu a povrchu vozovky, stejně tak i momentálnímu zatížení. Zlepšuje se tak přenos síly při záběru, dělá bezpečnější rychlé změny náklonu a citelně se tato konstrukce projevuje při ostrém brzdění. Ideálně se tak zvětšuje/zmenšuje kontaktní plocha.

DSCDurable – S – Compound je směs vyvinutá speciálně pro kategorii Sport Touring, která spojuje kilometrový výkon a přilnavost na suché i mokré vozovce.

SIO2HDSiO2 HD - Nově vyvinutá směs křemíku a gumy. Je určena nejen pro bezproblémovou přilnavost za každé situace, hlavně však pro velmi rychlé zahřátí pneumatiky. Doporučujeme pneumatiky hustit inertním plynem, jako je dusík nebo speciální směsi plynu. Jinými slovy, dnes všeobecně oblíbená Silica a hustění dusíkem je dobré brát s rezevou, když 70% naší atmosféry tvoří dusík. :-)


ESsystemES System - Všechna popsaná technologická řešení doplňuje a vzájemně slaďuje Enhanced Stability System od Avonu. Výsledkem je pneumatika, u které společně kostra, bočnice a dezén při jízdě redukují nepřípustné vlnění pneumatiky na minimum a mají optimální rozložení pevnosti pláště, čímž tak zlepšují celkové jízdní vlastnosti.


RaceCRace C - Zcela nová směs, optimalizovaná pro sportovní využití. Směs s křemičitými přísadami umožňuje rychlé zahřátí pláště a udržení jeho teploty během jízdy.


IFGFG - Nový tvar dezénu předního kola zabraňuje vytváření brzdných pilových zubů a zajišťuje tím rovnoměrně ojetí a skvělé řízení po celou dobu životnosti pneumatiky.


RFTRFT - Optimalizace styčné plochy pneumatiky v závislosti na úhlu náklonu motocyklu. S narůstajícím náklonem se zvětšuje styčná plocha a tím nabízí pneumatika lepší záběr v zatáčkách. Při jízdě rovně je navíc minimalizováno opotřebení a tím se zvyšuje kilometrový výkon pneumatiky. RFT technologií je krom lepší přilnavosti a životnosti dosaženo rovnoměrného opotřebení a pneumatika nabídne i v poslední fázi své životnosti dobré jízdní vlastnosti. Díky nové technologii může AVON v budoucnu upustit od pneumatik skládajících se ze dvou různých směsí. (Opět odkaz na Pirelli, kde mne tato technologie nijak neuchvátila)

Konkrétně tedy k pneumatice AVON STORM 3D X-M


Ačkoli britská firma tuto pneumatiku uvedla na trh už v roce 2013, plná škála rozměrů, sahajících od těžkých cestovních strojů přes hypersporty a naháče byla dostupná až v roce 2014.

Název pneumatiky prozrazuje, že pneumatika je dalším vývojovým stupněm pneumatik Storm a Storm2. Písmena X-M v názvu znamenají "extra mileage" a ve srovnání se svými předchůdci by měla se měla tato pneumatika vyznačovat vyšší výdrží, při zlepšené přilnavosti. Což opět zní, na první pohled jako SCI-FI. Nikoli však v případě AVONu. Tato pneumatika nenabízí žádné revoluční řešení, jen chytrou evoluci. Zatímco Michelin Pilot Road 4 má výšku dezénu zadního kola 6,7 mm, nový AVON atakuje hranici 8mm. Což je mimochodem o 1,2mm více než starší Storm2, který i tak při testech pneumatik v kategorii "Opotřebení" obsazoval čelní příčky. Není proto vyloučeno, že řeči o opotřebeném předním kole dalece před ojetým zadkem mohou se mohou zakládat na pravdě.

Nový Storm 3D-X-M je opravdu zajímavá pneumatika. Zajímavá pro jezdce, kteří najedou velké množství kilometrů, ale nechtějí každou chvíli měnit pneumatiky. Cenově vychází AVON o zhruba 500 kč levněji než zavedená konkurence (Pneumatiky jsem koupil na www.extralevnepneu.cz za 2648 kč přední a 3488 kč zadní, tedy sadu za  6136 kč. Následně trochu zdražili. Viz tabulka níže.).

Pro srovnání ceny sady 120/70R17 + 180/55R17 k 1.7.2014

Pneumatika Cena za sadu přední + zadní

AVON Storm 3D-X-M 

 2899 + 3788 = 6687

Michelin Pilot Road 4

 3022 + 4059 = 7081

Bridgestone T30

 2854 + 3920 = 6774

Dunlop RoadSmart2

 3020 + 3875 = 6895

Pirelli Angel GT

3017 + 3915 = 6932

Metzeler Z8 Interact

2967 + 3771 = 6738


* ceny z roku 2015

Možná tyto pneumatiky nepatří k nejčastěji oceňovaným v testech motoristických časopísů a možná na superportu opravdu klouznou při výjezdu ze zatáčky pod plným plynem. Ale pro běžnou sportovní turistiku jsou to ideální gumy. Příjemné je, že zvýšený dojezd nebyl dosažen tvrdší směsí a tedy něčím na úkor přilnavosti, ale větší hloubkou dezénu.
Tato evoluční změna zřejmě není z konstrukčního hlediska tak jednoduchá, jak se může na první pohled zdát, protože s větší výškou dezénu může docházet k borcení jednotlivých segmentů. Ale firmě AVON se to evidentně podařilo.
Pokud přihlédnu k situaci v ČR, kde je mezi motorkáři velmi protěžovaná firma Dunlop se svým, dozajista povedeným, RoadSmartem, menší skupina je ochotna akceptovat Michelin a jeho Pilot Road a kdo se chce odlišovat, jezdí Metzeler, pak to bude mít AVON těžké. Kdo však koupí, myslím, že nebude litovat. STORM 3D-X-M nabízí přilnavost, ovladatelnost i slušnou životnost.
Konstrukce se drží více méně trendů poslední doby. Běhoun je vícesměsový. Tvrdší střed, měkčí boky, silica a jedna další vrstva vespod, která má za úkol rychleji prohřát pneumatiku a následně udržovat optimální pracovní teplotu.
Velká duchařina panuje okolo tvaru dezénu, kde se jednotliví výrobci kasají počítačovým modelováním. Pokud jde o Avon, jeho dezén mi vcelku připomíná Pirelli Angel. To je guma s poměrně dobrými referencemi, tudíž ani u Avonu bych nečekal zklamání a odvod vody na odpovídající úrovni.
Avon Storm 3D X-MCo má Avon navíc, je tzv. "3D Siping". Něco jako malé žraločí tlamy podél běhounu. Ty mají také napomáhat rychlejšímu zahřátí pneumatiky a udržení optimální provozní teploty. Zahřívání si ještě představit dokáži. Jak se pneumatika odvaluje, deformuje se. Stěny malých drážek se o sebe mohou třít a tím vzniká teplo. Jak však tohle napomáhá optimální teplotu udržet tak, aby se dále nezvyšovala, to už si představit nedokáži. Ale asi to opravdu nějak funguje.

První seznámení

P1030684Avony šly na motorku po osvědčených Roadsmart 2. Ty jsem sjel až na dráty, takže jízdní vlastnoti už opravdu nebyly nic moc. Pokud vůbec nějaké byly.
První jízda po přezutí, zamračený podzimní den, 15 stupňů. První dojem: "Ty vole, cos to zase koupil!" Přeci jen z Roadsmartů jsem navyklý na stabilitu v přímém směru. Tyhle gumy mají mnohem blíž k Pirelli Angel. Akorát při náklonu v pomalé jízdě mám takový divný pocit. Jako by se přední kolo naklánělo jinak a ochotněji než zadek. Pár kilometrů trvá, než si na to zvyknu. Ale potom je to paráda. Separátor se sjíždí a náklony jsou stále hlubší. Pneumatika sedí perfektně. Chytám malou přeháňku. Což mne na jednu stranu štve, protože jsem předevčírem umyl motorku a pozdravy zemědělců v podobě bláta na silnici s velkou chutí ulpívají na motorce. Avšak je to ideální příležitost vyzkoušet gumy za mokra. Nejsou dosud zajeté, takže zlehka. Dá se říct, že z nich nemám špatný pocit. Na můj styl jízdy v pohodě. Konkurence možná vychází v testech lépe. Ale je možné, že jestliže Micheliny za mokra využiji na 70%, pak Avony na 90% a stále jedu stále stejně rychle. Prostě pro můj způsob jízdy zde rozdíl nevidím.
Po první jízdě provádím inspekci "poserproužků". Nemám pocit, že bych to nějak extrémně klopil a zadní guma má centimetr od hrany. Předek však má ostřejší profil a pruh na dva prsty. Což by odpovídalo mým dojmům – že předek se klopí snáz. Má ostřejší profil.

Prvních 120 km máme tedy s rozpaky za sebou. Následující jízda už tak dramatická není. Už vím, jakou labilitu v přímém směru mohu od gumy čekat a naopak si začínám užívat perfektní stabilitu v zatáčkách. Je to jen o zvyku. Gumy jsou v pohodě.

Poměrně teplý začátek prosince mne vyprovokoval k projížďce při 5 stupních celsia. Na tom prohřívání gumy možná něco bude, protože ani na poměrně chladné a vlhké silnici gumy neklouzly, což se třeba o Pirelli Angel říct nedalo.

19.7.2015
Avon Storm 3D X-MX-tra mileage se projevuje. Po 5 000 km má zadní vzorek stále výšku 4,2 mm. Což je sice trochu méně, než jsem čekal, ale uvidíme, kolik "masa" tam Avon nechal do drátů. :-)

1.5.2016
Neskutečná věc. Na motorce jsou stále Avony. Není to ale zásluhou proklamované výdrže, ale tím, že jsem neměl čas jezdit. Všechno je někdy poprvé a za mě první sezóna na jedněch gumách. V 7 000 km absolvovaly technickou prohlídku se vzorkem lehce nad zákonný limit. Příjemným překvapením je, že i takto ojeté nemají výrazné hrany a vcelku drží kulatý tvar. Překvapení je to proto, že podíl "dálnic" (tj. dálnic + rovných silnic I tříd) byl zde o něco vyšší než obvykle. Zřejmě je středová část o dost tvrdší než měkké boky. které se rychleji sjíždí. Nestává se mi často, že by uprostřed byl ještě vzorek a na bocích už téměř nic (vyjma dunlopek sjetých na Sardínii).
Kapitola sama o sobě je přední kolo. První věc je profil, kdy se v mém podání odehrává všechno na 4/5 plochy pláště. Jinými slovy, na hranu jsem ji nikdy nedostal. Podle toho se také pneu sjíždí. Po osmi tisících je tady malý náznak střechy a žádná výrazná hrana. Ale opět to může být dáno tím, že jsem aktuálně najezdil více km rovně. Jsem v pokušení přední kolo schovat a vyzkoušet co snese s novou zadní. Pro rovinkáře – dvě zadní + jedna přední naprosto v pohodě. :-)

22.5.2016
Avon Storm 3D X-MKonec. Z pláště lezou dráty. K mému překvapení však nikoli na středu, ale na levé bočnici. Což je dobrá zpráva, protože je vidět, že Avon použil měkkou směs, zatímco středová tvrdší by měla zvládat i delší kilometrové proběhy. Výsledných 8 502 km řadí Avon v historických tabulkách mezi lepší průměr. Přední guma je ve velmi dobrém stavu, střecha jen napatrná.

Avon Storm Ultra 3D X-M je zajímavá guma. Projevem a částečně i dezénem je blízká Pirelli Angel. Sympatické je, že prodloužený dojezd se firma nesnažila dosáhnout pomocí tvrdší směsi. Nejedná se zde ani o žádnou revoluci v podobě zázračné pryže. Jednoduše, na zadní pneumatice je více "masa". Dezén s hloubkou 8 mm nenabízí nikdo z konkurence. Zklamáním však je, že navzdory vysokému desénu nebyla životnost tak vysoká, jak bych čekal.
Takže pneumatika je svým způsobem stále to, na co jsme už léta zvyklí. Dvě směsi, tvrdší směs a měkké boky pro přilnavost v náklonu.
Výška dezénu může mít také na svědomí tvrzení, že Avon je oproti konkurenci tvrdší na nerovnostech.. Já jsem to sice nepozoroval, ale o 2 mm vyšší dezén bude při stejném složení pneumatiky vždycky o něco tvrdší.
Musím říct, že Avony mě vcelku překvapily. Nebudu tvrdit, že je to nejlepší guma na světě, protože výsledky novinářských testů na okruzích a změřené brzdné dráhy na mokru také něco signalizují. Ale každá pneumatika funguje jinak. Např. tolik chválené Pirelli Angel ve mně zase tolik nadšení nezanechaly, jelikož za teplot kolem pěti stupňů byla jejich přilnavost nevypočitatelná. Avony naopak za studena fungují dobře.
Pochopitelně, s ohledem na můj styl jízdy a mojí motorkou. Nevylučuji, že dvanáctka je třeba neutrhne. Ale podle staršího článku tyhle gumy zvládají i GTR1400, takže by to zase taková tragédie být neměla.

 

 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  Avon Strom 3D XM
 Avon Strom 3D XM  

Komentáře   

0 #5 Vlado Stašák 2016-06-10 17:36
no to ja sjel predposledni gumu tak, ze mi na silnici u ziliny normalne za jizdy praskla. no nezebych na to kaslal, normalne vetsinou menim gumy jeste trochu dobre, pred dovolenou co kdyby mi dovolenou nevydrzeli? ale tento krat jsem tolik jezdil, ze jsem mezi jizdama nemel cas prezout. mel to byt posledni dojezd domu a po nem uz byla vymena naplanovana. no nevydrzela :lol: . zachranil mne tomas a viki :roll:
Citovat
0 #4 Tomáš Mazur 2016-06-05 20:52
No jo, já jsem taky na těch šílených Metzelerech MEZ4, co byly na motorce s fabriky najel přes 10 tis. km. Ale to jsem byl vytelený, když jsem jel osmdesát... :D
Citovat
0 #3 Vita Herman 2016-06-05 20:48
...no já kdysi koupil na zadek AVON AV46, byla to cestovní guma. Najel jsem cosi přes 14tis a v tom bylo i 3x25minut Brno....
nutno říct že jsem na moto začínal takže jízdní styl byl trochu pomalejší .... :)
Citovat
0 #2 Tomáš Mazur 2016-06-03 05:49
No, záleží kolik tam toho vzorku necháš. Jestli tak 4 - 5 mm, můžeme se domluvit. :D Ale Martin Krátký když začínal se stuntem, tak takhle od motorkářů ohoblované gumy sbíral (ne až na dráty), protože těch gum má strašnou spotřebu. Nevím, jak to má dnes, jestli dostává gumy od nějakého sponzora nebo jestli je furt sbírá.
Citovat
0 #1 Rasťo Kašpar 2016-06-03 05:30
pekne, tak takto som ja nikdy gumy nezodral, vždy keď mením tak tam ešte je vzor. budem ti odkladať a máš na čom jazdiť. :)
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit