Články

Nákup ojeté VFR800 VTEC

Nákup ojeté VFR800 VTECSetkávám se s opakujícími se dotazy na radu ohledně nákupu VFR800 VTEC. Je to pro mne vhodná motorka? Jak drahý je servis? Na co si dát při nákupu pozor?

Pokud pominu klasické záležitosti, jako kontrola, zda motorka odpovídá stavu, který prodávající inzeruje, zda opravdu neležela, případně, jak byla poškozená a jak kvalitně následně opravená, zda má doložitelnou servisní historii, je ideální je domluvit se s někým, kdo podobný model má a snadno identifikuje známky opotřebení, případně vyměněné díly. Otázky lze pak lze pak rozdělit do tří skupin.

  1. Je motorka pro mne vhodná? Odpověď je jednoduchá. S ohledem na univerzální zaměření, dobře dávkovatelný výkon, dobrou ergonomii a jízdní vlastnosti lze motorku doporučit jak začátečníkům (s normálně vyvinutým pudem sebezáchovy) tak pokročilým jezdcům, kteří preferují pohodové svižnější svezení nebo cestování, ať už sólo nebo ve dvou a stačí jim "sedm pade". Asi jednodušší by bylo napsat, že motorka není pro střelce.

  2. Servisní náklady – z dlouhodobého testu vyplývá, že servisní náklady jsou kvůli konstrukčním změnám motoru u VTECu vyšší než u předchozích modelů. Napínáky, rozvodové řetězy, VTEC hrníčky. To jsou položky, které se dříve na VFR800 nemusely řešit. Ale životnost těchto dílů se počítá na desítky tisíc kilometrů. Pokud se budeme bavit o preventivní výměně v 50 000 km, pak se dostáváme k ceně kolem 10 tis. Kč za materiál, tj. 0,2 kč na kilometr. To mi zase nepřijde tak nepřekonatelná suma. Na VFR800 Fi odchází regulátory, na VTECu zase altíky. Pokud se budeme bavit o výměně za originální díl, pak rozdíl ve prospěch Fi je cca 50 USD. Zbývá běžný spotřebák, jako brzdové desky, řetězovka, provozní kapaliny, filtry, čas od času akumulátor, svíčky. Opět nic mimořádného nebo něco, co by se na jiné motorce neměnilo. Zastavím se u svíček, protože si občas vyslechnu breky na téma, jak jsou svíčky na VFR drahé. Ano, jsou dražší, protože jsou to Iridiovky. Z USA jsem koupil kolem 12 USD za kus (ještě při kurzu 18kč/USD .-)), v ČR se prodávají cca za 500 kč/kus. Ale i tak, předepsaný interval výměny je 60 tis. km a jsou lidi, co na nich najedou i více. Při doporučeném intervalu výměny a nákupu v ČR vychází náklady na 0,033 kč/km. Na čem tady chcete šetřit? Kde je VTEC výrazně dražší, to je cena servisních prací. Proměřit VTEC ventily není práce na dvě hodiny a buď se to dělá pořádně (a tedy dlouho = draze ) nebo rychle a levně s tím, že se VTEC ventily vynechají s oblíbeným konstatováním, že se stejně neměří. Každý nechť si vybere sám. Pokud si necháváte motorku servisovat, nechte si ukázat přípravek na blokování ventilů. (snímek č. 24 ). Pokud jej servis nemá, těžko vám VTEC ventily proměří.

  3. Na jaké „špeky“ si dát pozor? Opět jednoduchá odpověď. VFR žádné špeky nemá. Je to nezáludná a spolehlivá mašina. Těžko se na ní hledají nějaké hnidy. A pokud tam nějaké jsou, pak příčina je spíše na straně prodejce a nekvalitního servisu. Snad je taková drobnost. VFR800 VTEC se standardně prodával s lakovaným krytem zadního sedla a madly spolujezdce, přičemž jste dostali přibalené lakované záslepky, pro jízdu bez madel sólo. Motorka tak získala sportovnější vzhled. Tyhle věci nejčastěji chybí. Motorku s krovkou najdete zřídka. A když s krovkou, pak pro změnu bez madel. :-) Ale to jsou věci, se kterými při koupi ojetého stroje musíte počítat a jak praví klasik „na funkci to nemá vliv“.

Vzhledem k tomu, že se mi nechce strávit půl dne montáží jednotlivých dílů tam a zpátky (přičemž krovku a originální madla ani nevím, kde mám, ale jistojistě jsou dobře uložené :-) ), vypůjčil jsem si pár fotek z inzerátů.

Nákup ojeté VFR800 VTEC  Originální krovka, madla demontovány, lakovaná záslepka otvoru pro madla. Prodávající v inzerátu uvádí, že madla nemá.
Nákup ojeté VFR800 VTEC  V tomto stavu koupíte VFR nejčastěji. Krovka chybí, namontovány madla pro spolujezdce.
Nákup ojeté VFR800 VTEC  Relativně raritní stav. Originální boční kufry, krovka, madla. Pro cestování sólo naprosto dostačující konfigurace (70 litrů úložného prostoru). Lze snadno doplnit originálním topcase.
Nákup ojeté VFR800 VTEC  Motorka ležela. Podřený kryt spojky.
Nákup ojeté VFR800 VTEC  Originální 3D nálepka. Když má motorka tyto nálepky, s velkou pravděpodobností nebyly tyto díly kompletně lakovány (nálepky jsou dost drahé). Originální lak je odolnější proti kamínkům.
 Nákup ojeté VFR800 VTEC  Stupačka spolujezdce, která brousila asfalt. Ačkoli VFR je v hlubokých náklonech jako doma, na rozdíl od poškrábaných svodů, tohle za jízdy nedáte. :-)
Nákup ojeté VFR800 VTEC Stupačka je z hliníkové slitiny a chránička má zalakovaný povrch.
Nákup ojeté VFR800 VTEC Po několika desítkách tisíc km se lak v místě, kde dochází nejčastěji ke kontaktu s botou, ošoupe.
Nákup ojeté VFR800 VTEC Stejně tak na kyvce lze po delší době najít oleštěná místa od boty. To neznamená, že musíte nutně dřít botou o kyvku. Mám velikost 42, takže nic nadprůměrného, ale tu a tam, když posunu nohu od řadičky zpátky na špičky, cítím, že se dotknu kyvky. Po 100 000 km to zanechá své stopy.
Nákup ojeté VFR800 VTEC Že motorka políbila zem (ze stojánku na pumpě .-) ) vám může prozradit závažíčko na řidítku.

Občas mne trochu zaráží stav kilimetrů versus řetězovka, která od pohledu není originální. Z výrobního pásu určitě nesjíždí VFR se zlatým řetězem. Trochu nejistý jsem si u zadní rozety, protože originální rozeta je s osazením, bez děr. V několika inzerátech, převážně dovozy z itálie, byly rozety sice s osazením, ale s odlehčovacíma děrama. Originální náhradní díl díry nemá a nemá je ani sesterský Crossrunner. Já mám na originální rozetě najeto 70 tis. Km a nevypadá nijak zásadně opotřebeně („žraločí zuby“). Pokud se tedy do Itálie nedováží VFR s jinou rozetou, proč je vyměněná. I když otázku "tuningu" bych v případě Itala také nepodceňoval. :-)

Moje osobní preference.

  1. Raději bych kupoval verzi 2007 a vyšší (pozná se podle čirých blinkrů). První modely více trpěly na napínáky (ale ty se stejně musí vyměnít) a na webu si někteří majitelé stěžovali na problematickou svorkovnici pod přední maskou na levé straně.

  2. Preferoval bych model s ABS

  3. Preferoval bych originální kufry, protože se mi víc líbí. :-)

P.S. Ano, originální výfuky jsou zalomené a v místě lomu je viditelný svár. .-)

 

Komentáře   

0 #7 Tomáš Mazur 2015-05-18 14:39
Stando, osobně si to rozhodně neberu ;-) Ad servisní náklady - na toto téma toho bylo napsáno už mraky. Když to shrnu, tak podle mně se náklady na servis u VFR750 neliší od nákladů na VTEC. Když pominu rozvody (Honda ušetřila na kolech a zaplatí to zákazník) a ventily (VTEC zdvihátka - konstrukční důvody). Jinak co se elektriky týče to vidím šul null.
Horší spodek než 750? Co jsem viděl grafy z brzdy, tak 750 www.dkracing.cz/tuning-detail/vfr-750-f-94-97/ neměla lepší spodek než FI www.dkracing.cz/tuning-detail/vfr-800-f-98-01/. A FI neměla lepší spodek než VTEC. FI má lepší střed, tam, kde u VTECu 2 ventily končí a 4 začínají.
Z té brzdy je krásně vidět, jak 750 krásně ožije po výměně koncovky a karburátového kitu. Tvrdit, že 750 má lepší spodek než VTEC je demagogie. Nebudu rozporovat, že pocitově ti může 750 přijít živější. A navíc pořád porovnáváš to téčko s mondeem. Uvědom si, jaké emisní normy plnila 750 a jaké musel splnit VTEC. Pokud jde o VTEC tvého kámoše, pak nevím, v jakém stavu ten stroj je, ale 170 km/h lze jet naprosto v pohodě (to už jede stabilně na 4 ventily). Ostatně i kdyby nejel, sepnutí poznám jen podle zvuku. Motorka mi cuká celkem zřídka.
Tahání stojanu po zemi - zvláštní. Já jsem škrtal hlásičem na stupačce zcela běžně. Dokonce jsem je zcela zpiloval. Na sériové pružině jsem škrtl svodem. Ale stojanem jsem si ještě neškrtl. Zřejmě problém konkrétního stroje (unavená pružina, vyběhaný tlumič, unavená pružina na stojanu). Ale mám pocit, že snad Maxx říkal, že má na stojanu upilované plošky snad do trojúhelníku? (Maxx má FI ;-) ). Na druhou stranu nerozporuji, že pro tebe je zkrátka VTEC horší. Někomu se líbí blondýny, jinému brunety.
Já taky znám pár VFRáků se 750 a jeden z nich si zrovna koupil VTECa. Tak kdo ví, třeba se těm tvým známým taky začnou líbit brunety. ;-) Jsem ti psal, ať přijedeš na sraz. Ideální téma k pivu. ;-)
Citovat
0 #6 standavfr 2015-05-04 10:38
Neber to osobně,kamarád prodával VFR z roku 90 najeto 80,měnil jenom regulátor a řetězovku,kontrola ventilů proběhla jen jejich změřením.Druhej kamarád má V-tec takže mám možnost přímého srovnání,jízdní vlastnosti a brzdy má lepší,průběh výkonu je hrůza.Spodek horší než 750 a třeba jet na dálnici zhruba 170 nejde,pořád zapíná a vypíná V-tec.Samozřejmě ty máš daleko větší zkušenosti,ale mě ta motorka ničím nepřesvědčila.Třeba už jen to,že já si nejdřív škrtnu hlásičem na stupačce,V-tec tahá po asfaltu stojan.Kromě ovladatelnosti a brzd je ta motorka ve všem pro mě horší.Takovej pokrok za každou cenu.Pár VFRáků znám a kdo měl 750 tak má dneska max.FI,kdo nikdy VFR neměl jezdí na V-tecu.Bral jsem to jako srovnání starého s novou a co se týče servisních nákladů je to nebe a dudy.Jinak ti samozřejmě přeju ještě hodně spokojených kilometrů.
Citovat
0 #5 Tomáš Mazur 2015-05-03 10:24
Standavfr: Tady zase zřejmě já nechápu, o jakém zlehčování je řeč. Když někdo kupuje VTEC s 50 tis. km, pak tohle jsou zkrátka věci, se kterými musí počítat. Tj. mít těch řekněme 10 tis. kč navíc. Na druhou stranu mašina s 50 tis. km se prodává podstatně levněji, než funglovka, že? Tím chci říct, že jestliže pro mne to vychází na 0,2kč km, pak v případě ojetiny ten poměr bude umocněn nižší nákupní cenou. A že to Honda udělala blbě, za to já opravdu nemohu. O tom, že na VTECu se šetřilo a kde jsem psal několikrát. Na druhou stranu si myslím, že VTEC se proti 750 posunul kupředu např. v jízdních vlastnostech, ergonomii nebo průběhu výkonu. Pokud jde o vzhled, pak mně se VTEC opravdu líbí a evidentně nejsem sám. Srovnávat VTEC s VFR750 asi nemá smysl. To bych taky mohl říct, že Mondeo je na prd, protože jsem musel měnit vstřiky kvůli blbé naftě, zatímco staré dobré Téčko jezdí bez údržby i na ředidlo... ;-)
Jinak u mě první závada nastala v 65 tis. km. Tož to ještě musíš trochu potahat, abys své argumenty podpořil. ;-)
P.S. Jestli přijedeš na sraz, můžeme probrat u piva 8)
Citovat
+1 #4 standavfr 2015-05-01 09:48
Nezlobte se na mě,ale zlehčování tak zásadních věcí se mi nelíbí.Když si to někdo koupí s 50 tis.a hned se to víceméně rozsype tak aby se z toho po..l,a asi ho nový alternátor nevyjde na 0,2 kč na km,že.Mám 750 r.v.92.najeto 48 a proti ní je V-Tec katastrofa.
Citovat
0 #3 Tomáš Brejla 2015-03-23 10:50
Já jí nemám ani v regále. Když jsem jí tenkrát kupoval z druhé ruky přes Hondu, tak byly někde u původního majitele a když se mě ptali, jestli je chci, tak mě se stejně tak nelíbily a nenapadalo mě, proč bych je montoval zpátky, že jsem řekl, že je ani nechci.
Citovat
0 #2 Tomáš Mazur 2015-03-23 07:37
Z toho si nic nedělej. Já mám originální koncovky taky v regále. ;-)
Citovat
0 #1 Tomáš Brejla 2015-03-23 01:10
Chtěl jsem napsat cosi o tom, že se můžu pyšnit tím, že mám ten raritní stav, tedy krovku i madla a originál topcase (a navíc originál, i když dokupované boční kufry). Jenže pak mi došlo, že nemám origo koncovky :-D Tak zase nic :)
Citovat

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit