Články

Starlane - ukazatel zařazeného rychlostního stupně

StarlaneVFR je často nazývána výkladní skříní technologií Hondy. Je ovšem smutným faktem, že na rozdíl od konkurence, Honda technologii ukazatele zařazeného rychlostního stupně dosud nezvládla.

 

Přitom, pokud není schopna zavést snímač zařazeného rychlostního stupně do převodovky, mohla by alespoň z výroby dodávat elektronický ukazatel integrovaný do přístrojové desky. Není to sice to pravé ořechové, ale lepší něco než nic.

Pokud tedy po ukazateli zařazeného rychlostního stupně toužíte, nezbývá, než se obrátit na výrobce třetích stran. Já jsem nakonec pořídil ukazatel od firmy Starlane a to z důvodu, že mi jej v záruční době nainstaloval prodejce motocyklu.

Mezi přednosti tohoto typu bych uvedl jeho velikost. Je to opravdu malá a nenápadná krabička, kterou lze uchytit kdekoli. Nechtěl jsem vrtat do přístrojové desky, proto jsem si vyrobil, po vzoru uchycení ovladače vyhřívaných rukojetí, úchyt na šrouby k brzdové páčce. Ukazatel sice není ideálně v zorném úhlu, ale přesto dobře viditelný a nepůsobí tak rušivě.

Starlane má svítící LCD dislej s regulací jasu snímačem úrovně okolního světla, takže v noci neoslňuje. Na druhou stranu, v létě, kdy je slunce vysoko, je při určitých úhlech hůře čitelný. Tady se opět projeví výhoda instalace na řidítku. Stačí se jen nepatrně pohnout a ukazatel zaclonit ramenem. Další nevýhodou je vlastní konstrukce ukazatele. Je to jen černá plastová krabička, z které čouhá kabel, nic víc. Způsob přichycení k motocyklu nechává výrobce milostivě na vaší fantazii. Přitom stačilo udělat tělo ukazatele nepatrně větší a do rohů vyvrtat dírky na samořezné šroubky. Kdo by potřeboval, mohl by ukazatel přišroubovat k podložce, kdo by šroubovat nechtěl, díry by nevyužil.

Vlastní instalace znamená napojit se na kabeláž motocyklu, tj. práce vyžaduje znalost elektroinstalace daného stroje. Stejně tak délka dodaných kabelů, pokud má instalace mít nějakou úroveň, nemusí být vždy dostatečná a třeba v mém případě bylo potřeba některé „nastavit“.

Co se týče funkčnosti, ta je bezproblémová. Přístroj na základě otáček motoru a rychlosti z tachometru vypočte zařazený rychlostní stupeň. Odezva je okamžitá. Po zapojení snímače neutrálu (není podmínkou) ukazatel detekuje neutrál nulou a při řazení z dvojky na jedničku ukáže jedničku i při vymáčklé spojce. Prakticky to k ničemu není, protože když by vám náhodou jednička nezaskočila, stejně ji bude ukazovat. Je to pořád jen softwareové řešení.

Ukazatel je univerzální, tj. Lze namontovat na více typů motocyklů a jako takový se také musí po montáži naprogramovat. Nastavení netrvá dlouho, postup je detailně popsán v přiloženém návodu. Nastavení ja vratné. Pokud něco zkazíte, můžete začít znova od začátku. Je také možné také nastavit limitní otáčky pro signalizaci přeřazení na vyšší rychlost.

Z konkurenčních produktů je také poměrně rozšířený Gear Shift od GPT, snad proto, že je k dostání v Bikers Crownu. Co se týče montáže a funkčnosti, příliš se neliší od Starlane. Je o něco větší, což někdo může upřednostnit, někomu to může vadit. Má klasický LCD displej, který zaručuje lepší čitelnost ve dne a zespod má ukazatel závit a šroub k přichycení k držáku. Kdo chce lepit, šroub může vyšroubovat. Žádné držáky opět nejsou součástí balení. Instalace podobně jako Starlane, napojením na kabeláž motocyklu a naprogramování.

Pokud bych kupoval ukazatel tento rok, nejspíše bych zvolil GIPRO. Vzhledem a rozměry je podobný ukazateli Starlane, uchycením k motocyklu si firma zřejmě také hlavu neláme, ale co je potřeba vyzdvihnout, GIPRO dodává své ukazatelé upravené pro jednotlivé modely daných značek. Tento přístup je mi velmi sympatický. Ukazatel sice není univerzální, ale na druhou stranu, nemusí se programovat a výrobce dodává kabely potřebných délek s redukcí na tovární konektory. Konkrétně v případě VFR by se měl napojit na diagnostický systémový konektor. Stačí zapojit a jet. Výrobcem uváděnou výhodu v rychlosti výpočtu bych bral s rezervou. I oba výše uvedené ukazatelé pracují velmi rychle a zobrazení zařazené rychlosti je spíše limitováno tím, jak rychle dokážete přeřadit a pustit spojku, než vlastní rychlostí přístroje.

S ukazatelem jsem dosud najel 13 tis. km a z hlediska funkčnosti nemám výhrad. Uchycení pomocí lepící pasty není přiliš šťastné. Sice zatím drží, ale je vidět, že se postupně uklepává a čas od času jej asi budu muset lepit opakovaně.