Články

Srovnání VFR800 a VFR800VTEC

 

VFR800FIJe VFR800VTEC opravdu horší než starší VFR800Fi? Námět spousty nekonečných diskusí. Jaké jsou však zkušenosti konkrétních majitelů těchto strojů?

 

Richard Croft – policejní důstojník sloužící v Essexu. Věk 44 let. V současnosti vlastní VFR800VTEC 2005, předtím vlastnil VFR800Fi, model 1999.

Brian Fisher – Brian je voják, sloužící nedaleko Telfordu. Taktéž vlastnil VFR800Fi a nyní má VFR800VTEC. Věk 38 let.

Mark Flaxmann Binns – prodejce automobilů, 44 let, žijící nedaleko Peterborough. Tři roky vlastní VFR800Fi, roku výroby 2000.

 old new

 

Výkon

Richard: Nový VTEC je rychlejší a ve všech ohledech výkonnější než předchozí model. Největší slabina VFR800Fi byla přední vidlice. Měkká s neurčitou zpětnou vazbou. Při jízdě ve dvou, jakmile jste tvrdě zabrzdili, šla nadoraz. To nebylo příjemné. Vyřešil jsem to snížením předních vidlic o 10mm přestavbové sadě od Maxtonu, výměnou brzdových hadic za pancéřované a výměnou zadního tlumiče za tlumič Ohlins, díky čemuž se motocykl zvedl. To motorku komplet změnilo. Ale nový VTEC má výbornou ovladatelnost a dobré brzdy přímo z výroby.

 

Brian: VTEC je ve všech ohledech lepší. Z počátku jsem měl pocit, že to (lumpy) cuká v nižších otáčkách, ale časem se to zlepšilo. Spotřeba paliva se taky zlepšila, takže teď najedu 200-280km na nádrž. Myslím, že je docela těžké dosáhnout nízké spotřeby paliva, protože jízda nad 7 tis. otáček, kdy jsou v provozu všechny ventily, je velice návyková. Ve srovnání s předchozím modelem je VTEC je sportovněji laděná, má lepší akceleraci i ovladatelnost.

 

Mark: Když se objevil nový model, strašně jsem se na něj těšil. Vyzkoušel jsem si jej dvakrát, na mých oblíbených silnicích, ale nechávalo mne to chladným. Brzdy a pohodlí mi připadají stejné. Ale můj problém je nedostatek výkonu ve středních otáčkách. Nelíbí se mi, že pro aktivaci VTEC ventilů musíte jít nad 7 tis. otáček. Moje starší VFR má lepší spotřebu paliva a lépe táhne ve středních otáčkách, než nový model. Nový model mne velmi zklamal.

VTEC 

Jízda

Richard: Nový model je tišší. Nesnášel jsem kvílení rozvodových kol na starším modelu. Namontoval jsem laďák a použil K&N filtr, jen abych ten zvuk přehlušil. Posaz se na VTECu také liší. Stupačky jsou více vzadu, ale sedlo je stále velmi dobré. Není vyloženě pohodlné, ale 650km za den je v pohodě. Metzelery, které tam byly původně, nahradily Pirelli. To byla velká změna k lepšímu. Ale jak jsem řekl, měl jsem přední vidli od Maxtonu a Metzeler Rennsport na starším modelu a bylo to taky super.

Brian: Je to výborný cesťák. Na starší Fi jsem jezdíval z Německa do Lucemburska, za každého počasí. Kromě pár šroubů, kterým zrezivěly hlavičky, to na té motorce vůbec nezanechalo stopy.

Mark: Moje nejkrásnější jízda na VFR vedla v roce 2004 do Le Mans na MotoGP. VFR jsem měl nastříkanou do barev Rossiho Hondy, osadil jsem K&N filtr a ART laďák, který měl nádherný zvuk. Na tuhle jízdu nikdy nezapomenu.

 

 

Zkušenosti z provozu

Richard. Na mé staré VFR800Fi odešel regulátor napětí. Myslel jsem, že ten regulát odejde kvůli staršímu akumulátoru. Ale ať je příčinou cokoli, vypadá to, že málo kdy přežije 40 tis. km. Zaplatil jsem 230 liber za nový regulátor u dealera, ačkoli Honda je měnila zdarma jako výrobní vadu. Jsou rozvodové řetězy na VTECu problém? Zdá se že ano. Na studeném motoru mi přijde chrastění řetězů hlasitější. VTEC je ve všech ohledech lepší motorka. Ale neustále se musíte podivovat, proč se Honda vrátila k rozvodovým řetězům, zvláště, když slyšíte, kolik je neustále se opakujících problémů se selhávajícími napínáky.

Brian: Kolem 16 tis. km jsem uslyšel chrastění řetězů na zadních válcích. V rámci záruky mi Honda mi vyměnila jeden napínák. To mne však neuklidňuje. Jak dlouho bude trvat, než se to pokazí znova? A třeba po záruce? Jednoduše nechápu, proč Honda tento problém dávno nevyřešila. Za celou tu dobu. Jeden z důvodů, proč lidi kupovali starší VFR, byla spolehlivost. Miluji jízdu na VTECu, ale kvůli problémům s napínáky si nejsem jist, jestli si ji nechám dlouhodobě.

Mark: Mně se na VFR800Fi modelové řady 2000-2002 líbí nerezové svody, stupačky lépe tlumily vibrace a regulátor byl upraven, což přispělo k jeho delší životnosti. Moje VFR jezdí tři roky, po které ji mám, naprosto bez problémů.

 

Závěr

Richard: Ve srovnání v VTECem vypadá Fi jako včerejší zprávy. VTEC poráží Fi ve všech ohledech. Pro mne je to jasný vítěz.Brian: Já bych řekl, že kdokoli může stále s klidem pomýšlet na koupi posledních Fi modelů. Je to stále skvělá motorka. Na VTECu musíte dávat velký pozor na stav napínáků.

Mark: Není pochyb, že VFR800Fi je nejlepší. Mnohem lepší než VTEC. Proč Honda nahradila rozvodová kola řetězy je nepochopitelné.

Hodnocení experta:Prodali jsme spousty VTECů a jak to vypadá, všichni si je zamilovali. Problém s napínáky tady je, ale VTEC je natolik lepší motorka než starší model, že navzdory tomu se prodává velmi dobře. Řeči o servisu po 24 tis. km za 500 liber jsou jen fámy. Mělo by to stát jen polovinu.

 

Vývoj modelové řady:

1998 – VFR800Fi nahrazuje VFR750. Nový V4 motor o objemu 781ccm je vybaven vstřikováním paliva. Model má zcela nový rám a propojené brzdy.

2000 – katalyzátor, nerezové svody, modernizovaný regulátor.

2002 – VFR800 VTEC. Variabilní časování ventilů, rozvodové řetězy místo rozvodu ozubenými koly. Hezčí kapotáže, tužší vidlice, výfuk pod sedlem, volitelně ABS

2005 – drobné změny, nové barvy, nové vstřikovací trysky,

 

 

VFR800 1999-2001

VFR800VTEC 2002-2005

Motor: V4, čtyřdobý, 781ccm

Motor: V4, čtyřdobý, 781ccm

Výkon: 108 bhp

Výkon: 120 bhp

Rám: dvojitý hliníkový

Rám: dvojitý hliníkový

Hmotnost: 208kg

Hmotnost: 215kg

Maximální rychlost: 256 km/h

264 km/h

Dojezd: 240 km

220 km

 

Komentáře

 

0 #4 Tomáš Mazur 2011-12-11 11:03

No tak to vidíš. Ono to nakonec s tím přesvědčivým vítězstvím FI není tak horké Na druhou stranu, vždycky je něco za něco. Ano, FI má místo pod sedlem. Na druhou stranu je ten zadek takový optický těžší. Laďák - ano, to máš pravdu. Na VTEC se jen tak něco koupit nedá, stojí to 2x tolik co na FI a ještě to vypadá tak nějak všelijak. Ze vší té bídy jsem asi nejvíce srozuměn s laďáky od Leo Vince. Ale ještě nevím. Laďáky vyžadují údržbu (převatování) a při tom, co najedu za rok bych to musel vatovat asi každou sezonu (přinejhorším každou druhou). Tak tam asi nechám bezúdržbové sériovky. Každopádně letos jsem utratil peníze za pružiny, tak je to momentálně stejně jedno. Výkon - 15 koní by stejně nic neřešilo. To by museli udělat aspoň litr, což se zřejmě nerentovalo. No, ale pokud si nekoupím nějakou jinou motorku a jestli VFR vydrží těch 200 tis., tak ji zgenerálkuji, hodím tam ten kompresor a výkon tam mám taky. A když už do toho budu vrtat, myslím, že hodit tam rozvodové kola z FI by taky nemusel být probém.

0 #3 Luboš 2011-12-11 10:46

Tak čistě z mého pohledu.
FI (+)
-rozvod ozubeným soukolím, bezproblémový, věčný a pro mě s nádherným kvílením, to je největší obrovské plus
-praktičnost, pod sedlo se dá dát alespoň něco, u Vtec téměř nic (na sporttourer škoda), navíc pocitově je ta motorka trochu větší což je pro mě plus
-otázka laďáků?? sám to řešíš, napasovat něco na Vtec perfektně je obtížnější a díky 2ks i dražší
-lepší spodek Vtecu jsem nepozoroval, a pokud tak je to jen díky placebo efektu přepnutí na 4 ventily, takže motoricky nevidím žádný posun. (přepínaní Vtec mi ale nikdy nevadilo)
Vtec(+)
-je to věc vkusu, ale design Vtecu je i po těch 10letech moderní, na Fi už je vidět stáří
-podvozek, přece jen mi přišel tužší, kompaktněšjší jako celek, možná ta vidlice, snad trochu komfortnější při stejné přesnosti, ale na to jsem na tom jel málo
KOlem a kolem, jede to +-stejně, hmotnost, brzdy +- stejně, zas tak moc se to nelíší. Jen jsou pryč ozubená kola. Problémy s regulátory u obou na stejno. Tak kde jsou ta pozitiva nového modelu? Vtec by měl být lepší (a obecně snad je), ale pro mě není zdaleka natolik lepší abych ho chtěl vyměnit za Fi. Nevidím tam zásadní posun směrem kam by se mi to líbilo.
Co mě na Vtec se.e (vlastně i na Fi) nejvíc je výkon. Za 25let existence VFR šel výkon o 5koní nahoru (RC24 měli 105k). Proč alespoň ten Vtec trochu nezvedli. V dnešní době nemůže být pro Hondu problém při zachování životnosti přihodit pár koní. 10-15k by bylo velice příjemných a citelných.

 

0 #2 Tomáš Mazur 2011-12-10 21:30

Ale Luboši. VTEC nestárne. Podívej se, jak ho Honda hezky zrecyklovala do Crossrunnera... Pokud se jedná o dlouhodobý provoz, to ukáže čas. Zatím to na nějaký extra zázrak nevypadá. Napínáky sice zatím drží, ale dobíjení už má černý puntík. Na druhou stranu, FI na tom není o moc lépe. Tam ty regulátory odchází ještě dříve. Nevím, na základě čeho docházíš tak přesvědčivému vítězství FI. Když vezmu obecnou výtku, že VTEC cuká. Necuká. Přesněji řečeno, skoro necuká. Můžeš zkusit Crossrunnera, můžeš se svést na mojí motorce. Když se budeš hodně snažit, cukne to, ale méně, než když zařadí automat (nejen v autě, ale třeba i na VFR120DCT ). Rozvod kolama. Ano, to je ekonomické řešení, které štve i mne. Ale při jízdě tam rozdíl mezi koly z rozvody nepoznáš. Prostě to jede. No, když bych se hodně naštval a na ty kola to přestavěl, tak co by ještě na VTEcu bylo špatně? V nižších otáčkách to právě díky VTECu táhne lépe, samo o sobě v sérii to má o pár koní více. Má to lepší přední vidli, lepší vstřikování (hlavně od roku 2005). Já tady nic tak přesvědčivého nevidím. A jestliže tady VTEC zůstal prakticky beze změn deset let, pak je to možná tím, jak říká ten obchodník. Prodává se pořád dobře. Každopádně, ta motorka za to nemůže. A pdívej se na mne. Já jsem si ji taky koupil po sedmi letech existence. Třeba pro začátečníka, který si chce koupit motorku na víc než jednu sezónu to je výborná volba. Zkus být trochu konkrétní, jaké plus a mínus. Já ti závidím jen ty rozvodové kola. Jinak se mi FI tak jak je vůbec nelíbí. Opravdu by mne zajímaly ty plusy a mínusy jmenovitě.

0 #1 Luboš 2011-12-10 21:00

Zajímavý článek. Nemohu posoudit rozdíly z hlediska dlouhodobého užívaní obou strojů, protože na Vtecu jsem se zkrátka jen několikrát svezl. Přesto kdybych si vypsal + a - dojdu k celkem přesvědčívému vítěztví Fi. Vtec je fajn, jen dle mě tak jak bylo u řady VFR zvykem, měla po 4 letech jeho existence následovat další zásadně inovovaná VFR a ne aby Vtec zůstal po dekádu prakticky beze změn a stárnul a stárnul...

{jcomments on}