Články

Když se akumulátor loučí

new batterySobotín, Dolte, 28.4.2019 ráno, 5 stupňů celsia. Mačkám startér. Cvak. Pauza. „E-e-e“ začnou se písty líně převalovat ve válcích. Jedna otáčka, druhá. Nakonec motor naskočí. Ale je mi jasné, že mám další výdaj před sebou. Motorka má sedm let. Z toho většinu doby stála v garáži. Nemusel by to být takový problém. Majitel měl nabíječku Optimate, která dokáže nabíjet motorky s CAN-BUS přes palubní zástrčku. Stačí zapojit cigareťák do motorky a nabíječku do sítě. Akumulátor je bezúdržbový AGM, žádná další péče není potřeba. Ale bohužel…

Podle logu v řídící jednotce, akumulátor zažil opravdu hluboké vybití. A to se na jeho životnosti neblaze podepsalo.

Odcházející akumulátor se projevuje velkým poklesem napětí při startu. Což se projevuje neochotou startéru točit motorem. Za chladného počasí nebo i při zahřátém motoru. Zvláště ten druhý případ je zrádný, protože většina lidí si myslí, že teplý motor startuje lépe. Motory vybavené vstřikováním však potřebují akumulátor v dobré kondici, protože do zahřátého motoru dávkuje řídící jednotka méně bohatou směs než při studeném startu a motor tak pístům méně „pomáhá“. V principu, problémy zde mohou být dva. Kromě akumulátoru také startér. Ale s ohledem na počet najetých kilometrů jsem startér vyloučil. Na druhou stranu, nechtělo se mi kupovat nový akumulátor jen tak, protože na rozdíl od VFR je ten na BMW přece jen trochu dražší.

Už pár let se mi v šuplíku povaluje poměrně levná hračka Optimate TestMate. Jednoduchý přístroj kompatibilní s kabeláží nabíječek Optimate. Připojíte k akumulátoru, zastartujete a je to. Barevné diody během startování indikují momentální napětí. Novější verze si minimální hodnotu pamatuje. Můj tester je však letitý, indikuje pouze aktuální napětí. To jsem obešel kamerou na mobilu. V nahraném záznamu jsem snadno našel nejnižší hodnotu.

image001Jak vidíte, přístroj ukazuje osm voltů. To je už dost málo. Jakmile začíná klesat napětí pod 10V, je dobré začít dávat peníze do prasátka a když klesá pod 9V, je čas prasátko rozbít.

start gs911Po výměně akumulátoru nové měření. Kdyby byl problematický startér, stále by docházelo k velkému poklesu napětí. Zde je to již v pořádku, napětí neklesá pod 10V.

image003Jak to vidí Optimate.

image002Po nastartování indikuje přístroj dobíjecí napětí.

ctek bmwr1200rNa závěr přidávám ještě záznam c CTEK Sense. Zleva vidíte záznam pro starý akumulátor, pak díra, kdy byla baterie odpojena a nový akumulátor. U nového akumulátoru napěti prakticky neklesá a to jsem ho docela týral neustále zapnutým zapalováním a opakovanými starty při kontrole a seřizování klapek. A stále rovná čára na úrovní 100%. Žádné poklesy napětí, když motorka nejezdí.

Pro úplnost dodávám, že pro měření nepotřebujete ani Optimate TestMate, ani sériovou diagnostiku. Pokles napětí na naměříte i obyčejným multimetrem.

{jcomments on}