Články

Textilní oblečení

TextilKůže nebo textil? Tato otázka je bezmála ikonická. Nebudu rozjímat, zda kůže nebo textil, ale v tomto a následujících několika článcích se pokusím shrnout své několikaleté zkušenosti na téma textil. Tento článek se bude zabývat textilním oblečením obecně, v následujících článcích proberu jednotlivé modely oblečení, které prošly dlouhodobou zátěží a mé zkušenosti s nimi.

V prvé řadě. Proč textil? Protože má spoustu výhod. A také nevýhodu. Textil zkrátka nebude nikdy (i když, nikdy neříkej nikdy) tak bezpečný jako poctivá kůže.

Pak už jsou jen samé výhody.

  1. Jednoznačně snazší údržba. Stačí hodit do pračky a vyprat.

  2. Prodyšnost v teplém počasí (i když tady perforovaná kůže také plní svůj účel).

  3. Konfigurovatelnost – oděv lze pořídit vrstvený, přičemž jednotlivé vrstvy lze kombinovat.

Na druhou stranu je otázka bezpečnosti kvalitního textilního oblečení také zveličována. Je fakt, že když se vyválíte v kůži, bude kombinéza dodřená, barvy pryč, ale když chcete vypadat cool, můžete v ní nadále jezdit a vypadat jako drsný biker. Textilní oblečení je jednorázová záležitost. Ono vás také ochrání, ale jen jednou a dost. Po pádu ve vyšší rychlosti je textilní bunda zralá na výměnu nebo rozsáhlou a pohříchu také nákladnou opravu. Ale o tom v samostatné kapitole.

Následně rozčlením typy oblečení do tří skupin. V této fázi nebudu řešit konstrukci oblečení z hlediska bezpečnosti, protože to se snad ani obecně popsat nedá. Na tuto část se soustředím až při popisu konkrétních modelů.

Z hlediska funkčnosti bych však textilní oblečení rozdělil do tří skupin:

  1. Čistý textil + teplá vložka

  2. Textil s integrovanou membránou + teplá vložka

  3. Textil vyjímatelnou membránou + teplá vložka

1 - Čistý textilTextil

Toto oblečení je z pohledu počtu vrstev nejjednodušší. Prakticky je tvořeno jednou textilní vrstvou, v exponovaných částech doplněnou chrániči. Šijí se také riflové bundy a kalhoty, vyztužené kevlarem, s možností doplnit chrániče. Výhoda tohoto oblečení je zřejmá. Díky prodyšnému textilu oděv dýchá. Za jízdy se nepotíte. Jestliže je oděv vybaven průduchy, pak si vyjížďku užijete i v největších vedrech. Po zastavení záleží na barvě oblečení. Ale prakticky je to stejné, jako když máte na sobě tričko. Do černého se sluníčko více opírá než do bílého.

Nevýhody – jedna textilní vrstva nemá žádnou izolační schopnost. Za chladnějšího počasí musíte použít funkční prádlo, ideálně s windstopperem, jelikož pocitová teplota s narůstající rychlostí klesá strmě dolů. Osobně toto oblečení používám při teplotách nad dvacet stupňů a v případě ochlazení nebo na horách oblékám jako svrchní vrstvu pláštěnku. U kalhot to není tak markantní, protože VFR má vcelku slušnou kapotáž. Ale pro bundu mám limit patnáct stupňů. Nižší teploty, to je už o zdraví. Spodní mez použitelnosti lze posunout, pokud má oděv vepínatelnou tepelnou vložku.

Odolnost proti dešti je naprosto nulová. Nebo téměř nulová, pokud budete oděv pravidelně ošetřovat impregnací.

2 - Textil s integrovanou membránouTextil

S tímto typem mám nejvíce zkušeností. V době, kdy jsem si pořizoval motorku mi to přišlo jako naprosto geniální myšlenka. Dnes už si to nemyslím a vysvětlím proč.

Oděv s integrovanou membránou vychází z typu 1. Navíc však obsahuje všitou membránu, ať goretex, sympatex či jinou.

Membrána plní několik funkcí:

  • windstopper

  • ochrana proti dešti

  • prodyšná vrstva, umožňující odpařování potu

Na úvod krátké resumé, jak funguje membrána. Membrána je tvořena porézním materiálem, který svým vzhledem připomíná igelitový sáček. Póry mají v průměru kolem jednoho mikrometru. To umožní prostup molekul vodní páry vodní páry, která je zrhuba 700 krát menší, ale na druhou stranu neumožní průnik kapek vody (kapka vody je zhruba 20 000 krát větší než otvor v membráně).

Zde je potřeba zdůraznit, že transport vlhkosti funguje na principu tepelného spádu, z teplejšího prostředí do chladnějšího. Tedy od vašeho těla směrem ven.

Jistě si domyslíte, co se stane, když máte rukavice s membránou a nepustíte si v dešti vyhřívané rukojeti. :-)

TextilKdyž tedy jedete v chladném počasí, neprofouknete. Když v teplém počasí, nezpotíte se. Když v dešti, nepromoknete. Teoreticky.

Prakticky – když pojedete v chladném a suchém počasí, vše funguje, jak má. Membrána zabraňuje profukování větru, když zastavíte, bez toho není takové vedro, abyste se potili a pokud náhodou ano, membrána umožní odpaření potu.

V dešti – dá se říct, že povětšinou funguje. Jezdil jsem ve vytrvalém i prudkém dešti často celý den a opravdu nepromokl. Ale naprosto v suchu jsem také nebyl. Při dlouhotrvajícím náporu membrána zkrátka nějakou vlhkost propustí. Nevím, nakolik je to typem membrány, protože moje oblečení mělo membránu Sympatex a možná že Goretex by dopadl lépe. A možná také ne. Ale důležité je se správně obléci. Rozhodně žádná bavlna a podobně nasákavý textil. Velmi dobře se osvědčilo oblečení z Moiry. Nenasákne a při provlhnutí rychle oschne. Hřeje i za mokra.

Stejně dobře také fungují věci z merino vlny. Třeba s výrobky firmy Devold chybu neuděláte, ale je to už vyšší cenová.

Ve vedru, při teplotách nad 30 stupňů – nebude to takové peklo, jako v kůži, ale s pure textilem se to také nedá srovnat. V horkém počasí platí, že nejlepší membrána je ta, která tam není.

Můžete mít membránu, která propustí o 30% více vodní páry než konkurence. Ale to znamená, že se stejně budete potit jak kokoti. Jen o 30% menší.

Horní hranice komfortní použitelnosti tohoto oblečení je 25 stupňů. Za jízdy pohoda, při zastavení se začnete zahřívat, ale dá se to snést, když nestojíte dlouho. Např. semafor.

Díky membráně se však dá jezdit i v chladnějším počasí. Bez zateplené vložky je komfortní jízda letním ránem s deseti stupni na teploměru. S teplou vložkou jsem jezdíval v pěti stupních. S teplou spodní vrstvou navíc (silnější Moira, Merino) i v zimě a teplotách pod nulou (když nebyl sníh a nasolené silnice).

Použití zateplené vložky s sebou však nese ještě jeden problém. Tenký textilní oděv si koupíte přímo na tělo. Zateplená vložka však je vcelku silná. Když si takové oblečení koupíte na tělo, budete si připadat jak robot. Pohyblivost a flexibilita, na kterou jste zvyklí, se rapidně sníží. Když si vyberete velikost s ohledem na zateplenou vložku, bude vám bez vložky oděv plandat.

Vybrat správnou velikost a střih je asi ten největší problém. Kůže se částečně vytáhne. Ale textil nepovolí. A když povolí, pak už je to průšvih.

Já kupuji oblečení tak, aby mi s vložkou bylo mírně těsné. Vzhledem k tomu, že většinu sezóny odjezdím bez ní, mám pak oblečení přiměřené volné. Ale ani to není zárukou úspěchu, jak se dozvíte v podrobnějších recenzích.

Oděvy s integrovanou membránou jsou také náročnější na údržbu. Textil kategorie 1 hodíte do pračky, zasypete běžným práškem a vyperete. Oděv s membránou je však na běžný prášek náchylný a výrobci jej nedoporučují. Podle některých prodejců je to jen kvůli reklamě na speciální prací prostředky. Vzhledem k tomu, že toto oblečení už není zrovna nejlevnější, myslím, že investice do dražšího pracího prostředku, byť jen z preventivních důvodů je na místě.

Naprostá smrt je pro membránu aviváž. Ta zalepí póry a z funkční membrány se stane obyčejný igelit. Před praním proto nezapomeňte vypláchnout z podavače zbytky aviváže!

Dalším problémem je stárnutí membrány. Membrána časem degraduje a přestává plnit svou funkci.

Tip

Sušení po vyprání trvá déle, protože membrána funguje jako izolátor. Ideální je po vyprání textil obrátit naruby, nechat vyschnout vnitřní vrstvy, obrátit a dosušit vnější. Když zrovna nesvítí slunce a není vedro, může sušení trvat i dva dny. Dva dny, kdy nejezdíte. Ale když si nejdříve vysušíte vnitřek, pak vnější vrstvy rychle uschnou za jízdy.

3 – Textil s vyjímatelnou membránouTextil

Tento typ oblečení je logickou evolucí předchozích dvou typů. Nejčastěji se jedná o třívrstvé oděvy, přičemž jednotlivé vrstvy můžete navzájem kombinovat. Můžete tak jezdit v čistě textilním oblečení, v případě přeháněk, deště, střídajících se teplot při přejezdu vysokohorských sedel vepnout membránu a v případě chladnějšího počasí navíc vepnout i teplou vložku. Pro přejezdy horských sedel za hezkého počasí lze membránu vynechat a vepnout jen teplou vložku. Tato kombinace vám dá teplejší, ale stále vzdušný oděv.

Cenově jsou tyto modely z důvodu vyšší pracnosti i náročnosti návrhu nad modely s integrovanou membránou.

Ale jiný typ bych už ani nedoporučoval kupovat. Údržba těchto oděvů je také snadnější. Stačí rozebrat jednotlivé vrstvy. Svrchní textil, případně zateplenou vložku vyperete v běžném prášku. Membránu vyperete v ruce v čisté vodě nebo speciálním prostředku na funkční textil s membránou.

V případě, že membrána časem degraduje, můžete ji nahradit novou (pokud ji výrobce dodává).

Firma PSI dokonce jednu dobu šila bundu, kde díl membránou fungoval také jako fleeceová bunda pro volný čas.

Nevýhodou tohoto typu je méně komfortní oblékání a zvláště svlékání. Tím, že membrána není všitá, vlastně v oblečení „plave“. Když vyndáváte ruku z rukávu, částečně vytahujete i vepnuté vnitřní vrstvy. Myslím, že toto je akceptovatelná cena za získané výhody.

Pokud chcete opravdu univerzální oblečení s možností jezdit prakticky celý rok, pak toto je pro vás ta správná volba.

4 – čtyřvrstvé oblečení

Možná se ptáte, proč tento typ nebyl uveden ve výčtu v úvodu článku. Je to jednoduché. On to žádný další typ není. Je to prakticky textil typu 2 nebo 3, přes který ještě navléknete nepromok.

Teď říkáte: „Proboha, proč nepromok? Vždyť od toho je tam membrána?“

Ano, od toho tam membrána je.

Zde jsou však důvody, proč použít nepromok, i když tam ta membrána je:

1) Membrána sice nepromokne, ale provlhne. Zvláště, když je starší. Membrána je ideální do počasí, kdy chvíli svítí slunce, pak projedete lijavcem a za hodinu zase neprší. Jestliže však máte před sebou celodenní nebo dlouhodobou jízdu v dešti, je lepší obléct navíc nepromok. Nejen kvůli sušení. Za mokra na sebe nachytáte spoustu bordelu ze silnice. Zkuste si někdy vyprat textilní oblečení míst v pračce v ruce. Nebudete věřit, jaká černota poleze z na první pohled čistého oblečení.

2) Nepromok se snažte použít, pokud se blížíte ke konci jízdy a hrozí, že se budete ubytovávat mokří. Pokud nebudete mít oblečení v nějaké vytápěné sušárně, do rána neuschne. Navíc tím, jak si oblečení svléknete, vypněte „tepelnou pumpu“ a provlhnou vám i vnitřní vrstvy. Je příjemnější se ráno oblékat do suchého, než do mokrého.

3) Nepromok používejte v každém případě, když jedete pod stan. Ve stanu vám oblečení rozhodně neuschne. Viz bod 2.

{jcomments on}